tisdag 7 juni 2011

Kommentarer till en gravid, en allmän rättighet?

Vad är det som gör att så fort man är gravid så tar sej folk i allmänhet rätten att kommentera hur man ser ut, om man är stor/liten eller att helt enkelt känna på magen?? Jag har verkligen väntat på att magen ska börja växa på riktigt och jag är stolt över den mage jag har fått hittills. Men man blir ju lite ställd när en vilt främmande människa tar sej friheten att trycka ner en i skorna med kommentarer som: Du ska ha snart va? När man precis gått in i vecka 24. Eller; Är du säker på att det inte är två?
Jag fick båda dessa kommentarer idag av en kund i 55 års åldern. Jag blev uppriktigt ledsen och irriterad. Jag förstår att hon inte har koll på läget. Att det var minst 20 år sedan hon var gravid sist och att hon inte hänger på gravidsajter varje dag och kollar vad som är normalt eller inte. Men varför måste hon då uttrycka sej? Till mej, ett stackars butiksbiträde som inte har möjlighet att försvara mej när jag står där i jobbets namn..why? Den som kommer med såna kommentarer när jag är i civila kläder får passa sej, för då kommer jag inte stå tyst och ta emot, då kommer jag reagera. Så det så!

2 kommentarer: